The “sound” of blood.

Only lovers left alive… Όταν η μουσική βγαίνει μέσα από την ταινία, για την ταινία. Μπορεί το soundtrack σαν μουσικό είδος να υπάρχει για να συμπληρώνει την εικόνα, ωστόσο, στην νέα ταινία του Jim Jarmusch η μουσική είναι μέρος του σεναρίου, μέρος του φωτισμού, μέρος της σκηνοθεσίας και της κινηματογράφησης. Με λίγα λόγια βλέποντας την ταινία είχα την αίσθηση ότι η μουσική είναι το αίμα που κυλάει στις φλέβες του ζωντανού οργανισμού που δημιούργησε ο Αμερικάνος σκηνοθέτης και κρατάει όρθια τη βιτρίνα του. Και στη θεμελίωση της ατμόσφαιρας της βοηθάει σίγουρα ο επιβλητικός ήχος από το λαούτο του Jozef van Wissem. O Ολλανδός συνθέτης έδωσε στους δυο πρωταγωνιστές την απόσταση που ζητούσαν, ενώ ταυτόχρονα τους συνέδεσε με τον ταραχώδη τρόπο που η ηλεκτρική κιθάρα του Jarmusch συνδέθηκε το λαούτο του.

Τα μουσικά κενά καλύπτουν οι Sqürl (πρώην Bad Rabbit), το τρίο που έχει συνθέσει ο Jarmusch με τον παραγωγό-ηθοποιό-συνθέτη Carter Logan και τον session μουσικό-μηχανικό ήχου Shane Stoneback (Fucked Up, Britney Spears!). Οι Sqürl σχηματίστηκαν το 2009, έχοντας σαν χαρακτηριστικό του ήχου τους τις ξεκούρδιστες κιθάρες, βουτηγμένες σ΄ ένα μελωδικό, αιώνιο feedback. Παίζοντας με ατμόσφαιρες soundtrack κυρίως, αλλά φτάνοντας έως και το stoner metal, οι Sqürl έχουν κυκλοφορήσει 2 EPs το 2013 και το “Only lovers left alive” single το 2014, το οποίο αποτελείται από τρία κομμάτια, εκ των οποίων τα δυο είναι συνεργασίες με τον Wissem.

Στην αντίπερα όχθη, σ’ ένα μουσικό συμβολισμό μιας άλλης ηπείρου, όταν η ταινία μεταφέρεται στο Μαρόκο, η μουσική του Wissem είναι κυρίαρχη. Ο Ολλανδός συνθέτης, ο οποίος πήρε το βραβείο στις κάννες για το soundtrack του “Only lovers left alive”, βρήκε τη μουσική του ταυτότητα όταν σπούδασε στην Νεα Υόρκη λαούτο, δίπλα στον σπουδαίο δάσκαλο Patrick O’Brien. Στη συλλογή του έχει να επιδείξει solo albums καθώς και αρκετές συνεργασίες, ενώ εξέπληξε με τη μουσική του για το παιχνίδι “The Sims Medieval”. Όπως παρατηρεί το NPR “οι συνθέσεις του έχουν ένα βάρος και μια τοποθεσία σ’ ένα υπνωτιστικό σκοτάδι”.

Στην ταινία λοιπόν ο καθένας πήρε απο τον άλλο αυτό που ήθελε. Ο Jarmusch εκμεταλλεύτηκε την ατμόσφαιρα που δημιουργεί το baroque όργανο του Wissem και ο Ολλανδός έκανε τη συνεργασία με ένα punk rocker που τόσο έψαχνε. Όπως έχει δηλώσει ο ίδιος, θεωρεί τον εαυτό του έναν λαουτίστα με μια punk rock τοποθέτηση. Η επιτυχία είναι κυρίως στο πως συνδέθηκαν τα ίδια τα όργανα. Η ηλεκτρική κιθάρα έφερε το χάος και τη σχετικότητα που ήθελαν οι συγκεκριμένες και σταθερές νότες από το λαούτο για να βρουν το νόημά τους, σε μια ταινία που ο χρόνος και οι εποχές βρίσκονται σε σύγχυση.

Στο “Only lovers left alive” ακούγονται κι άλλες συνθέσεις, όπως το καταπληκτικό “Red eyes and tears” των Black Rebel Motorcycle Club, αλλά θέλησα να επικεντρωθώ κυρίως στις πρωτότυπες συνθέσεις για την ταινία. Το συγκεκριμένο soundtrack στο τέλος είναι μια δήλωση για το πως μπορούν να συνδεθούν δυο μουσικά είδη από διαφορετικές εποχές. Το Indie Rock (με το “I” κεφαλαίο) με την baroque μουσική. Το αποτέλεσμα μοιάζει με ποίηση.